به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری روس بیزنس کنسالتینگ، کمپانی روسی رد وینگس" گفت که ایران بین خریداران بالقوه این هواپیما قرار دارد.
آلکساندر تولیاکوف معاون رئیس مجتمع متحد هواپیماسازی نیز به خبرنگاران گفت با خریداران خارجی مذاکره می شود. شرکت های ایرانی نیز در بین مشتریان قرار دارند و در نظر داریم فروش 15 تا 20 فروند هواپیما را به ایران بررسی کنیم.
روس بیزنس کنسالتینگ می نویسد: تاکنون باور بر این بود که 5 هواپیمای این سری طبق قرارداد سال 2009 بین ایران ایر تور و شرکت لیزینگی ایلیوشین فاینانس به ایران فرستاده شوند، اما شرکت پرات اند ویتنی به عنوان سهامدار کارخانه موتورسازی پرم که در مجتمع متحده هواپیماسازی قرار دارد به شریک خود اعلام نمود فروش اولین هواپیماهای این سری با موتور پ اس 90A2 به ایران در رابطه با مجازاتهای اعلام شده از طرف وزارت امور خارجه آمریکا مجاز نیست، زیرا که آمریکاییها در طراحی و ساخت این موتور شرکت کرده بودند.
نماینده رسمی مجتمع دیروز توضیح داد امکان دارد هواپیماهای مجهز به موتور پ اس - 90A به ایران تحویل داده شود که آمریکاییها در ساخت آن شرکت نکرده بودند. ولی در پایگاه اطلاع رسانی شرکت توپولف گفته شده هواپیماهای مذکور با موتور "پ اس 90A2" مجهز شده اند.
در شرکت پرات اند ویتنی گفته شد که شرکت مسئولیت خود را درک کرده و "قصد دارد تمام مجازاتها و مقررات صادراتی ایالات متحده را بطور کامل رعایت نماید. ما با نهادهای دولتی آمریکا و شرکای روس کار می کنیم تا رعایت کامل این مقررات آمریکا را تضمین نماییم. شرکای روسی ما تفاهم کامل خود را بیان داشتند که موتورهای پ اس 90A2 نباید برغم مقررات کنترل صادراتی آمریکا که از جمله به ایران ارتباط دارد (به کشوری) تحویل داده شود.
ضمناً منبع این خبرگزاری در وزارت صنایع و بازرگانی روسیه اعلام کرده طرف روس راه دور زدن مجازاتهای آمریکایی را پیدا کرده و هواپیماهای مجهز به ژ اس 90A2 را به ایران تحویل می دهد. در غیر این صورت پروژه ساخت هواپیماهای مذکور می تواند بخاطر نبود خریدار متوقف شود.